PROJECTES TAURONS LLIMONA


ELS SENTITS I L'ART

EN TORNAR DE COLÒNIES SEGUIM AMB EL PROJECTE: L'ART DELS SENTITS.
EL FANG SERÀ EL MATERIAL ON EXPERIMENTAR TÈCNIQUES QUE JA CONEIXEN COM EL FROTTAGE I EL GRATTAGE,... PER CREAR EN ACABAR LA SETMANA ALGUNA COMPOSICIÓ.

MOLTS NENS I NENES VOLEN FER "INVENTS" EN EL PROJECTE D'ART, D'ALTRES FANG, HI HA QUI VOL FER UNA CASA, I TAMBÉ UN PASTÍS. 
ALGUNES INICIATIVES SERAN INDIVIDUALS I D'ALTRES COL.LECTIVES.
COMENCEM A CONFEGIR EL MAPA D'APRENENTATGE, RECORDANT EXPERIÈNCIES VISCUDES I REFLEXIONANT SOBRE L'ART. 
AVUI UN NEN ENS HA PARLAT DE LES FOTOS QUE HA FET QUAN ANAVA DE PASSEIG PER BARCELONA: HE FET AQUESTES FOTOS PERQUÈ ÉS ART!

APROFITANT LA SETMANA DE DISBAUXA, ARREL D'UNA APORTACIÓ D'UN COMPANY ELS INFANTS S'ATREVEIXEN A FER UN RETRAT, PERÒ NO UN QUALSEVOL, ÉS UN RETRAT BOIG.



AMB EL MATERIAL QUE ESTEU PORTANT LES FAMÍLIES I EL QUE DISPOSA L'ESCOLA PROPOSEM CREAR UN PERSONATGE...
I L'EXPOSEM AL VESTÍBUL: IMAGINEU QUI ÉS QUI...



AIXÒ ÉS ART -HA DIT UNA COMPANYA QUE ENS HA ENSENYAT COM HA GUARNIT ELS VIDRES DE CASA SEVA, I COM, AMB EL SOL, ELS DIBUIXOS ES PROJECTAVEN AL TERRA DE CASA. ELS INFANTS S'ENGRESQUEN I GUARNIM LES FINESTRES DE L'AULA.

TAMBÉ ELS INFANTS HAN VIST UN PARELL D'ESCULTURES QUE VA FER L'AVI D'UNA COMPANYA. L'OBSERVEN I PARLEN: 
- ESTAN FETES DE FUSTA, ES VEU EL TRONC.
- CAL UNES EINES ESPECIALS PER FER L'ESCULTURA.
- TAMBÉ ES PODEN FER AMB ALTRES COSES: COTO FLUIX, PLASTILINA, FANG, ...
- AMB MAONS ES POT CONSTRUIR.
- AMB CARTOLINA ES POT FER UN VAIXELL DE PAPER.


UNA COMPANYA HA PORTAT UN LLIBRE DE POEMES DIBUIXATS I AQUESTS DIES ELS INFANTS BUSQUEN ENTRE LES SEVES PÀGINES AQUESTES POESIES.

TAMBÉ CONEIXEM L'OBRA D'ARTISTES QUE FAN INSTAL.LACIONS AMB LES QUE VOLEN TRANSMETRE UN MISSATGE. 
DE "TOURNESOLS", DE JAUME PITARCH DIUEN:
- SEMBLA FLORS  PERÒ EN UN CARRO DE NETEJA, AMB MOCHOS.
- ELS PALS ESTAN TORÇATS.
- ESTAVEN MOLT VELLES.
- LI HAN DONAT ELS DE LA NETEJA.
- ESTÀ EN UN MUSEU PERQUÈ HO ANEM A VEURE.
- O PER JUGAR...
- O PER OLORAR...
- POTSER ÉS QUE ESTAR TOT MOLT BRUT...
- O ALGÚ S'HO HA OBLIDAT!

DE "CHAISE EN DÉCOMPOSITION", D'ASTRID BUCIO COMENTEN:
- ÉS DE FUSTA I ESTÀ MOLT VELLA.
- ESTÀ ENGANXADA A TERRA.
- S'HA FET SERVIR MOLT, ALGÚ L'HA TRENCADA.
- ESTAVA COLLADA AMB CLAUS, I NOMÉS QUEDA UN.
QUAN ELS INFANTS PENSEN EN EL MISSATGE QUE POT AMAGAR COMENTEN:
- POTSER LA CADIRA DIU: ARREGLA'M I POSA'M GUAPA!
- POSA'M UN VIDRE AL FORAT!
- M'HE CANVIAT EL NOM I EM DIC ELSA...
- VOLS JUGAR AMB MI A BÀSQUET?
- VOLS FER DIBUIXOS AMB LA POLS?
- TOT ES FA MALBÉ...



HEM SORTIT AL PATI A LA RECERCA DE TEXTURES DIFERENTS PER PRACTICAR LA TÈCNICA DEL FROTTAGE...






CAN FRAMIS HA ESTAT EL MUSEU VISITAT. ALLÀ ELS INFANTS HAN CONEGUT UN PARELL D'OBRES DE L'ARTISTA AGUSTÍ PUIG. 

L'OBSERVACIÓ DE L'OBRA ENS FA PARLAR DEL QUE ES VEU A SIMPLE VISTA I DEL QUE CAL BUSCAR, DEL QUE S'INTUEIX, DEL QUE S'IMAGINA, DE COM S'HA TREBALLAT, AMB QUINS MATERIALS I AMB QUINES EINES, COM ENS FA SENTIR...
EN EL TALLER POSTERIOR, ELS TAURONS LLIMONA HAN POGUT POSAR MÉS EN PRÀCTICA ALGUNES DE LES TÈCNIQUES PLÀSTIQUES QUE HAN VIST ALS QUADRES:
- ESQUINÇAR, L'ESTAMPACIÓ, EL FROTTAGE I EL GRATTAGE.
FINS I TOT HAN SORTIT AMB UN CARNET D'ARTISTES!!




ÉS NECESSARI EIXAMPLAR LA MIRADA VERS L'ART?? 
DURANT AQUESTS DIES ELS INFANTS CONEIXERAN DIFERENTS OBRES, DIFERENTS ARTISTES,... TREBALLARAN DIFERENTS MATERIALS I TÈCNIQUES, DE FORMA INDIVIDUAL I COL.LECTIVA,...  
UN COMPANY HA PORTAT INFORMACIÓ SOBRE 2 ARTISTES: VAN GOGH I KANDINSKY. 
AQUEST ÚLTIM -HA DIT- FEIA QUADRES AMB FORMES GEOMÈTRIQUES COM EL CERCLE, EL QUADRAT,...



ARA QUE ELS INFANTS SEMBLEN MÉS CONSCIENTS DEL QUE SON ELS SENTITS, I QUINS ÒRGANS ES DESENVOLUPEN EN TREBALLAR-LOS ES EL MOMENT DE POSAR EN COMÚ  I DISCUTIR, SI CAL, EL QUE JA SABEN A PARTIR DE TRES PREGUNTES:
-QUÈ ÉS L'ART?
-ON ES POT TROBAR?
-TU POTS FER ART??
MENTRE VAN FENT LES SEVES APORTACIONS VISIONEM ALGUNS VÍDEOS QUE ENS AJUDIN EN AQUESTA REFLEXIÓ.




MOLTS DIUEN QUE NOMÉS HI HA ART QUAN HI HA FANG O PINTURA, D'ALTRES QUE TAMBÉ UNA DANSA ÉS ART,...



AVUI HEM FET BIBLIOTECA A L'AULA: EN OBRIR LA MALETA QUE VA DEIXAR EN GABI, ELS INFANTS HAN COMENÇAR A FULLEJAR I COMPARTIR ALGUNS DELS LLIBRES QUE HI HAVIA.


EL TACTE
PER EQUIPS ES DISTRIBUÏEN DIFERENTS TASQUES: UNS S'ENCARREGAVEN D'OMPLIR LA CAPSA NEGRA D'OBJECTES DE LA CLASSE SENSE QUE NINGÚ HO VEIÉS, I D'ALTRES FICAVEN LA MÀ PER ANAR DESCOBRINT I NOMENANT AQUESTS OBJECTES MISTERIOSOS.


L'OÏDA


AQUEST JOC HA ESTAT MÉS LLIURE, CALIA EXPERIMENTAR AMB ELS OBJECTES QUE TENIEN A L'ABAST: SI FEIEN ALGUN SO O NO, COM ES FEIEN SONAR,... I DESCOBRIR  ALTRES MATERIALS DE CLASSE "SONORS".


L'OLFACTE

TAMBÉ, UN ALTRE DIA, HEM FET UN JOC SENSORIAL EN PARELLES: UN ES TAPAVA ELS ULLS PER ENDEVINAR EL QUE EL SEU COMPANY LI ESTAVA OFERINT. HO HAVIA D'ENDEVINAR PER L'OLFACTE, I SI VOLIA, HO PODIA TASTAR.
EL DIVENDRES VAN
PROPOSAR UN REPTE. CADA EQUIP HAVIA DE RECONÈIXER AL PATI LES PLANTES AROMÀTIQUES QUE TENIEN EN UN FULL, I TALLAR UNA BRANQUETA PER FER UNES BOSSES AROMÀTIQUES.
HA ESTAT DIVERTIT I MOLT ENTRETINGUT!!
DESPRÉS DE LA RECOLECCIÓ, PER EQUIPS, HEM FET BOSSES AROMÀTIQUES.

A LA ROTLLANA LA CONVERSA GIRAVA ENTORN AL  QUE PODEM OLORAR:
- MENJARS: SOPA, MACARRONS, LLET,...
- PLANTES: UNA FLOR, EL ROMANÍ,...
- ALTRES: LA CACA, L'AIRE,...
HI HA OLORS QUE AGRADEN, COM LA DE L'EUCALIPTUS I D'ALTRES QUE NO, COM LA DE LES ESCOMBRARIES O EL VÒMIT.
ARREL DE LA CONVERSA HAN SORGIT DOS PREGUNTES:
- L'AIRE S'OLORA?
- PER QUÈ EL VÒMIT FA MALA OLOR, SI LA SOPA FA BONA OLOR?


EL GUST
AVUI EL JOC CONSISTIA EN TASTAR DIFERENTS ALIMENTS: ALGUNS ES RECONEIXIEN A SIMPLE VISTA, UNS ALTRES NO,... PERÒ TOTS S'HAVIEN DE TOCAR, OLORAR, TASTAR,...
I DESPRÉS HEM PARLAT DELS GUSTOS QUE SENTIEN AMB LA LLENGUA:
- TÉ EL COLOR DE L'OLI.
- NO M'AGRADA, PICA!
- ÉS VINAGRE!
- ÉS DOLÇ...
- A MI NO M'AGRADA, ÉS XOCOLATA FORTA!
- A MI NO M'HA AGRADAT... ESTAVA UNA MIQUETA AMARG!
- A MI M'AGRADA PERQUÈ ÉS PICANT...
- LA MEVA MAMA QUE MENJA CAFÈ, EM DONA UNA MICA...
- A MI TAMBÉ, DEL DESCAFEÏNAT...
- A MI NO M'HA AGRADAT, TENIA GUST COM A AMARG...
- EL COLOR S'ASSEMBLA AL DEL CACAU PERÒ MÉS FORT...
- TENEN SUCRE.

- VOL DIR QUE ÉS DOLÇ!
- LA MEVA TENIA GUST A MANDARINA.
- LA MEVA FEIA OLOR A MADUIXA...
- S'ASSEMBLA A LES XUXES...
- NO HAS DE MENJAR MOLT PERQUÈ SURT CÀRIES...
- A MI M'HA AGRADAT LA CEBA PERQUÈ PICAVA.
- ÉS UNA MICA SALAT I AMARG...
- EL TOMÀQUET M'HA SEMBLAT DOLÇ.
- JO EN MENJO A CASA.
- LA LLIMONA PICA, PICA...
- ESTÀ UNA MICA ÀCIDA.
- LA MANDARINA I LA TARONJA S'ASSEMBLEN: TENEN EL MATEIX COLOR, LA PELL IGUAL,...
- EL GUST NO, UNA MICA ÀCID I UNA MICA DOLÇ!


LA VISTA
AVUI PER TREBALLAR LA VISTA HEM DEIXAT LA CLASSE A LES FOSQUES, I HEM JUGAT AMB ELS ULLS TAPATS, LLEGINT CONTES A LES FOSQUES, AMB LLUMETES,... 




AMB LA TORNADA DE LES FESTES INICIEM UN NOU PROJECTE, A PARTIR DEL LLIBRE "LOS CINCO SENTIDOS EN EL ARTE".

ABANS DE CONCRETAR LES ACTIVITATS PARLEM  I EXPERIMENTEM SOBRE ELS SENTITS...MITJANÇANT DIFERENTS JOCS.






ELS TAURONS LLIMONA HAN FET UN LAPBOOK PER RECOLLIR ALLÒ QUE MÉS ELS HA AGRADAT O COPSAT DEL PROJECTE. 









I S'HA QUEDAT PER APROFUNDIR COM NOSALTRES PODEM AJUDAR ALS TAURONS I D'ALTRES ANIMALS DEL MAR PERQUÈ VISQUIN MÉS TRANQUILS.
HAN SORTIT ALGUNES IDEES:
- TIRAR ELS PAPERS A LA PAPERER
- FER SERVIR MENYS PLÀSTIC (CANTIMPLORES PER L'AIGUA,...)
- RECICLAR I APROFITAR PER NO EMBRUTAR


I EN EL MAPA D'APRENENTATGE S'HA ANAT RECOLLINT PART DE L'ACTIVITAT QUE S'HA FET ENTORN DEL PROJECTE.


ELS LLIBRES I ELS DOCUMENTALS PERMETEN
CONÈIXER COM SON ELS ANIMALS PER FORA.
PER VEURE COM SON PER DINTRE, PRIMER HEM PENSAT QUE ENTRA I SURT DEL COS, I A PARTIR D'AQUÍ HAN FET UN DIBUIX DEL QUE S'IMAGINEN. ARREL DEL DIBUIX, S'HAN FET DIVERSES CONVERSES A LA ROTLLANA COMPARANT COM ÉS PER DINTRE UN TAURÓ I COM SOM LES PERSONES. I DESPRÉS D'AQUESTA FEINA, HEM FET LA DISECCIÓ D'UNA SARDINA, I ELS INFANTS HAN MIRAT DE TROBAR AQUELLS ÒRGANS DELS QUE HAVÍEN PARLAT PRÈVIAMENT A LA ROTLLANA.


UN ALTRA DE LES ACTIVITATS 

QUE VAN PENSAR ELS NENS I NENES PER TREBALLAR EL PROJECTE ERA CONÈIXER I ESCRIURE LES LLETRES DEL TAURÓ LLIMONA.
HAN COMENÇAT PER FER-LES AMB EL COS, I DESPRÉS HAN CONTINUAT SOBRE EL PAPER.




LA NURIA, LA MARE DE LA MAR ENS HA EXPLICAT EL CONTE DE LA TORTUGA PORUGA I L'ORCA MENORCA.


EL JAN HA PORTAT LA SEVA SILUETA I HA EXPLICAT QUAN MESURA UN TAURÓ LLIMONA EN COMPARACIÓ
AMB ELL.
LA MIDA D'UN TAURÓ EN COMPARACIÓ AMB L'ALÇADA DELS NENS I NENES SEMBLA UN TEMA QUE INTERESSA MOLT.
AIXÍ QUE, MITJANÇANT UNA CINTA MÈTRICA, HEM MESURAT L'ALÇADA DE CADA INFANT. 
UN TAURÓ LLIMONA ADULT MESURA, APROXIMADAMENT EL MATEIX QUE 3 INFANTS DE LA CLASSE.
I UN BEBÈ? APROXIMADAMENT EL MATEIX QUE 2 LLAPIS, UNS 40 CM.
ARA QUEDA COMPARAR EL PES D'UN TAURÓ I EL DELS INFANTS. FAREM SERVIR UNA BALANÇA PEL PES.


UNA DE LES PROPOSTES HA ESTAT DIBUIXAR UN TAURÓ LLIMONA PER FORA...  TENINT EN COMPTE EL QUE JA SABEN.

LES CONVERSES QUE VAN SORTINT SEGONS EL QUE VAN EXPLICANT ELS COMPANYS I COMPANYES, PROVOCA PREGUNTES CONCRETES A RESOLDRE...


TAMBÉ ES VOL INVESTIGAR ALTRES ASPECTES: COM NEIXEN, ON VIUEN, QUÈ MENGEN,... I PER AIXÒ ALGUNS BUSQUEN L'AJUDA DE LES FAMÍLIES, DE LLIBRES, DE VÍDEOS,...


A LA CLASSE ES PARLA SOBRE QUÈ ES VOL FER EN RELACIÓ AL PROJECTE DELS TAURONS LLIMONA I SURTEN AQUESTES PROPOSTES:
- FER UN AQUARI: AMB SORRA FINA DEL PATI, AMB PETXINES I PEDRES QUE ELS INFANTS PORTAREN DE CASA, AMB ALGUES FETES DE PLÀSTIC, AMB PEIXOS,...
- GUARNIR LA PORTA: AMB UNA FAMÍLIA DE TAURONS (PARES, BEBES, OUS,...), UN PEIX GLOBUS, UN CRANC, UNA ESTRELLA DE MAR,...
I HEM COMENÇAT...


CAL RESOLDRE UN PROBLEMA... ELS INFANTS DE L'ALTRE CLASSE TAMBÉ HAN TRIAT EL TAURÓ PEL SEU PROJECTE.

NO POT SER! QUAN AL PATI CRIDEM: TAURONS! ESTAREM TOTS BARREJATS! 

QUÈ PODEM FER? TRIAREM UN TIPUS DE TAURÓ. DESPRÉS D'UNS DIES PER INVESTIGAR EL GRUP HA TRIAT.              A PARTIR D'ARA SOM LA CLASSE DELS TAURONS LLIMONA.

LA VARIETAT D'ANIMALS QUE HA SORTIT ÉS MOLT GRAN: DES DE LA GAMBA MANTIS FINS EL TAURÓ, I TAMBÉ... LES MEDUSES, LES ESTRELLES DE MAR, ... PER AIXÒ S'HA DECIDIT FER UNA VOTACIÓ.
EN AQUESTA VOTACIÓ ELS ANIMALS MÉS VOTATS HAN ESTAT LA MEDUSA, EL PEIX PALLASO I EL TAURÓ.
EL TAURÓ HA ESTAT L'ANIMAL MÉS VOTAT.

HI HA QUI PORTA DIBUIXOS, D'ALTRES FOTOS, O NINOS, HI HA QUI HA FET EL SEU ANIMAL AMB PLASTILINA, O QUI PORTA LLIBRES ON SURT.
TAMBÉ VÍDEOS COM AQUEST...

ELS LLIBRES ES QUEDEN A L'AULA, FORMARÀ PART DEL FONS DE CONSULTA.







PER COMENÇAR EL PROJECTE, CADASCÚ COMPARTEIX QUIN SON ELS SEUS ANIMALS MARINS PREFERITS...







Cap comentari:

Publica un comentari

ÚLTIMES PASSES DE P4...

MOLT BON ÚLTIM DIA TAURONS! AVUI DIVENDRES ÉS L'ÚLTIM DIA D'ESCOLA I PER AIXÒ VOLÍEM QUE FOS ESPECIAL.  COM NO PODEM VEURE'...